“Hvem er du som leder? Bidrar din lederstil til tillit, åpenhet og inspirasjon?

Kan ledelse være den avgjørende ingrediens for teamets suksess eller fiasko?


Hvem er du som leder?

Hvem er du som leder?

Dette er ikke et enkelt spørsmål å svare på. Som leder kan du ha mange ulike karaktertrekk.

Er det enten eller? Eller er det både og?

Er du:

  • Autoritær eller demokratisk?

    • er du den lederen som tar beslutninger på egenhånd og som gir begrenset rom for medarbeidernes innspill? Eller

    • er du lederen som involverer medarbeiderne i beslutningsprosessen, tar hensyn til deres meninger og oppmuntrer til samarbeid?

  • Mikromanager eller delegerende?

    • er du en mikromanager som kontrollerer og overvåker detaljer? Eller

    • er du lederen som delegerer og gir medarbeiderne ansvar og tillit til å håndtere oppgaver på egen hånd?

  • Autoritativ eller coachende?

    • er du lederen som gir klare instruksjoner og forventer at disse blir fulgt uten at det er rom for å stille spørsmål? Eller

    • er du den lederen som veileder og støtter medarbeiderne på veien mot å nå sitt fulle potensiale?

  • Kontrollerende eller støttende?

    • er du lederen som ønsker å opprettholde sterk styring og makt? Eller

    • er du den støttende lederen som legger vekt på å bidra til den enkeltes personlige og faglige utvikling?

  • Distansert eller tilgjengelig?

    • er du lederen som holder deg mer på avstand fra teamet og ikke involverer deg så mye i daglige aktiviteter? Eller

    • er du lederen som er tilgjengelig for samtaler, spørsmål, samarbeid og som er opptatt av relasjonsbygging i teamet?

  • Konfliktsky eller konflikthåndterende?

    • er du lederen som unngår å adressere konflikter? Eller

    • er du lederen som tar tak på en konstruktiv måte, søker løsninger og bidrar til opprettholdelse av et godt arbeidsmiljø?

Du kjenner sikkert til eller har hørt om teorien situasjonsbestemt ledelse. Denne tilnærmingen til ledelse understreker viktigheten av å tilpasse seg dynamiske forhold og medarbeideres individuelle behov for å oppnå psykologisk trygghet i teamet. Psykologisk trygghet er et begrep satt på agendaen av Harvard Business School professor Amy Edmondsen. Mage ledere er opptatt av å utvikle psykologisk trygghet i sine organisasjoner.

Er vi bevisst nok på hvilken innvirkning ledelse har på graden av psykologisk trygghet?


Ledelse er en viktig driver for motivasjon, trivsel og dermed også for graden av psykologisk trygghet.

Å utvikle en kultur der psykologisk trygghet er i fokus starter med deg som leder. Bli kjent med deg selv og ditt lederskap på godt og vondt. Bli kjent med hvordan omgivelsene opplever deg i rollen som leder. Bli bevisst på hvilke strategier du tenderer du til å benytte ofte og hvilke strategier du i liten grad benytter deg av. Og sist men ikke minst bli mer bevisst på hvordan ditt lederskap påvirker teamprosessene.

Lederutvikling

Ta deg tid til refleksjon i lederrollen

Noen tips for å bli mer bevisst i rollen som leder

Refleksjon: Ta deg tid til å reflektere over din egen adferd og handlinger. Spør deg selv hvordan du reagerer i ulike situasjoner, hvordan kommuniserer du med teamet, og hvordan håndterer du utfordringer?

Tilbakemeldinger: Be om ærlige tilbakemeldinger fra teamet, din egen leder eller dine nærmeste kolleger. Dette kan gi deg en viktig innsikt i hvordan andre oppfatter deg i ulike situasjoner.

Selvinnsikt: Selvinnsikt er en lederkompetanse som er undervurdert av mange av oss. Bli kjent med egne styrker, utviklingsområder, verdier og mål og hvordan dette påvirker deg i rollen som leder.

Selvevaluering: Benytt verktøy for selvevaluering i kombinasjon med teorier om personlighetstrekk og personlighetsstil. Ofte er det kombinasjonen av flere verktøy som gir deg et godt bilde av din egen lederstil.

Ledercoaching: Det kan være nyttig å jobbe med en profesjonell ledercoach som kan hjelpe deg å utvikle strategier for personlig utvikling.

Implementer endringer: Når selvinnsikt øker, øker vil det være lettere å definere egne utviklingsområder. Sett deg mål for din egen utvikling og identifiser konkrete tiltak og start arbeidet med å implementer endringer.


Lederutvikler Mai Kristin Nilsson fra Compita HR partner

Team- og lederutvikler Mai Kristin Nilsson

Tid er en viktig komponent i lederutviklingen

Har du arbeidet med å endre din egen adferd vet du at dette tar tid. Vi har en tendens til å falle tilbake til «gamle vaner» om og om igjen fordi våre vaner blir en så sterk del av oss.

I Compita anbefaler vi at lederutviklingsløpet går over noen måneder der vi fokuserer på hva du som deltar skal trene på. Vi jobber med å utfordre etablerte tanke- og handlemønstre hos deltaker. På den måten blir deltakeren mer bevisst på at det kan være flere hensiktsmessige strategier å ta i bruk i rollen som leder.

I programmene benyttes en kombinasjon av ulike modeller, verktøy og teorier om ledelse, kommunikasjon og teamdynamikk.

Les mer om lederutvikling fra Compita her: Leder & Teamutvikling

Neste
Neste

Overser vi kraften av en tilbakemelding? Er tilbakemeldinger byggende eller brytende?