Organisasjonens kultur påvirker lønnsomhet!


Organisasjonskultur

Organisasjonskultur påvirker lønnsomhet!

Organisasjonskulturen er summen av hva vi tror på, hvordan vi gjør ting, hvordan vi arbeider sammen og hvordan vi trives.

Kultur oppstår der mennesker jobber sammen.


Det er en kontinuerlig prosess å utvikle organisasjonskulturen!

Medarbeidere som har det bra leverer bedre. Utvikle en organisasjonskultur med fokus på mening, mestring og balanse.

En god tilbakemeldingskultur bidrar til trygghet og mestring. Gode prosesser for tilbakemeldinger der vi er tydelige på hvilke forventninger vi har til hverandre skaper trygghet.

God kommunikasjon er en forutsetning for trivsel. Mangel på kommunikasjon kan føre til misforståelser basert på tolkning av situasjoner. En av våre viktigste oppgaver som arbeidsgiver er å legge til rette for en optimal kommunikasjon i teamet.

Ha fokus på medarbeiderens livsbalanse. Undersøkelser viser at mangel på egentid, hvor vi kan pleie våre interesser påvirker prestasjoner negativt. Livsbalansen er viktig for at vi skal oppleve mestring og trivsel. Snakk om balansen mellom jobb og fritid med medarbeiderne.

 

Organisasjonskulturen påvirker lønnsomheten. Kultur oppstår der mennesker jobber sammen.

Innovative, dynamiske organisasjoner med høy endringskapasitet har fokus på:

  • Organisasjonsstruktur; fleksibilitet og tverrfaglighet samtidig som kjerneprosesser standardiseres

  • Ledelse; Det utvikles en kultur med høy grad av autonomi og fokus på tilbakemeldinger

  • Mestring; Medarbeidere gis nødvendig opplæring for å beherske teknologi og prosesser

(HR Norge/ EY undersøkelsen 2020)

Richard Branson oppsummerer det også ganske fint: “There is no magic formula for company culture. The key is just to treat your employees how you would be treated”


Compita er en rådgivningstjeneste innen organisasjonsutvikling, ledelse, endrings- og forbedringsarbeid


Forrige
Forrige

Graden av psykologisk trygghet kan påvirke teamets resultat!

Neste
Neste

Om testing i arbeidslivet