"Det e for seint å hiva katten ud itte han har drede"
Telefonen kan komme fra en frustrert leder som har en medarbeider som ikke fungerer.
"Alt er prøvd....Det fungerer ikke! Kan vi flytte vedkommende til en annen avdeling, eller kanskje vi bare skal be vedkommende finne seg en ny jobb? Vedkommende passer ikke inn"
Spørsmålene da er;
Hadde vi en god forventningsavklaring i starten av arbeidsforholdet?
Etablerte vi en introduksjonsplan med god oppfølging?
Når adresserte vi utfordringen første gang?
Hvor mange samtaler har vi gjennomført?
Hvilke tilbakemeldinger har vedkommende selv gitt oss i forhold til egen trivsel, mestring og motivasjon?
Har vi blitt enige om noen tiltak som skal gjøres?
Er det noen tiltak som ikke er blitt gjort?
Har vi dokumentert underveis?
Det er ikke alltid at det kommer like gode svar på disse spørsmålene.
Hvorfor er det sånn?
Jeg tenker at dette henger sammen med at våre arbeidstakere forventer en viss standard. De forventer at rollen de skal fylle er avklart, at de får en god introduksjon til arbeidet og organisasjonen, at det er fornuftige systemer rundt belønning og ansattgoder og at vi har fokus på personlig og faglig utvikling. Arbeidstakere ønsker tilbakemeldinger og de ønsker en reell medvirkning.
Når disse forventningene ikke blir møtt kan det være en sterkt demotiverende faktor og resultatet kan være frustrerte medarbeidere som ikke finner sin plass i organisasjonen.
Så hvem katten er i det tilfellet som er skissert i denne teksten, ja det lar jeg være opp til leseren å vurdere......
Trenger du hjelp med å implementere gode systemer i din virksomhet?