"Det e for seint å hiva katten ud itte han har drede"


Har du opplevd at noen i teamet ikke bidrar som forventet, er lite samarbeidsvillig, lite sosial, lite imøtekommende, ofte stresset, skaper dårlig stemning, er umulig å snakke med…….

Alt er prøvd, det er tomt for ideer til hvordan vi kan få vedkommende MED oss og inn på riktig spor..... 

Vi får leveransene, men det er ikke heeeeelt sånn som forventet. Hva gjør vi....... ? 


Telefonen kan komme fra en frustrert leder som har en medarbeider som ikke fungerer. 

"Alt er prøvd....Det fungerer ikke! Kan vi flytte vedkommende til en annen avdeling, eller kanskje vi bare skal be vedkommende finne seg en ny jobb? Vedkommende passer ikke inn"

Spørsmålene da er;

  • Hadde vi en god forventningsavklaring i starten av arbeidsforholdet?

  • Etablerte vi en introduksjonsplan med god oppfølging?

  • Når adresserte vi utfordringen første gang?

  • Hvor mange samtaler har vi gjennomført?

  • Hvilke tilbakemeldinger har vedkommende selv gitt oss i forhold til egen trivsel, mestring og motivasjon?

  • Har vi blitt enige om noen tiltak som skal gjøres?

  • Er det noen tiltak som ikke er blitt gjort?

  • Har vi dokumentert underveis?

Det er ikke alltid at det kommer like gode svar på disse spørsmålene. 


Når katten har gjort sitt, kan det allerede ha fått mange uheldige konsekvenser. 

Lukker vi øynene for lenge uten å ta tak i det som ikke fungerer kan det få følger. 

Det kan stoppe eller sinke fremdriften i prosjekter, hindre innovasjon og kreativitet, føre til feil i arbeidsprosesser, arbeidsmiljøet og virksomhetens omdømme kan svekkes da vi vet at frustrasjon er noe som ofte tas med hjem. 

Virksomheter som har gode prosesser og systemer for å håndtere arbeidsgiveransvaret, har høyere endringskapasitet og er mer innovative (HR undersøkelsen 2020).

Hvorfor er det sånn? 

Jeg tenker at dette henger sammen med at våre arbeidstakere forventer en viss standard. De forventer at rollen de skal fylle er avklart, at de får en god introduksjon til arbeidet og organisasjonen, at det er fornuftige systemer rundt belønning og ansattgoder og at vi har fokus på personlig og faglig utvikling. Arbeidstakere ønsker tilbakemeldinger og de ønsker en reell medvirkning.

Når disse forventningene ikke blir møtt kan det være en sterkt demotiverende faktor og resultatet kan være frustrerte medarbeidere som ikke finner sin plass i organisasjonen. 

Så hvem katten er i det tilfellet som er skissert i denne teksten, ja det lar jeg være opp til leseren å vurdere......  


Trenger du hjelp med å implementere gode systemer i din virksomhet?

Ta kontakt i dag for å avtale et møte!


Forrige
Forrige

Om testing i arbeidslivet